Bezwaarschrift mbt het afsluiten van het Schapendijkje

Update 3 juni 2016
Hieronder vindt u de reactie van de gemeente op het bezwaarschrift welke uw Wijkplaform iz afsluiting ’t Schapendijkje heeft ingediend

alle bezwaren van de andere bezwaarschriften zijn in dit stuk van samengevat en van verweer voorzien
onze punten zijn punten 4, 9, 10,11, 12, 13 met daaronder de reactie van de gemeente
  • 4 …er wordt een belangrijke toegangsader naar Huisduinen afgesloten
    >…Het Schapendijkje wordt door ons niet gezien ais een belangrijke verkeersader. De gemeten hoeveelheden verkeer wijzen dit ook uit De ontsluitingswegen voor Huisduinen zijn de Huisduinerweg en Duinweg.
  • 9…Er wordt voorbij gegaan aan het contact tussen Oud Den Helder en Huisduinen
    >…De voor het gevoel meest directe route voor het autoverkeer tussen Oud Den Helder en Huisduinen is het Schapendijkje. Er loopt ook een route via de Huisduinerweg. In het rapport worden de beide routes tussen Huisduinen en Oud Den Helder vergeleken, De routes via het Schapendijkje en de Huisduinerweg blijken even lang te zijn Van omrijden is in die zin geen sprake: de verbinding tussen Oud Den Helder en Huisduinen voor fietsers blijft via het Schapendijkje in tact
  • 10..Verkeerscirculatiewordt geblokkeerd
    >…Het Schapendijkje heeft geen cruciale functie voor de verkeerscirculatie in deze omgeving
  • 11..Tot de afsluiting en terug kan nog steeds hard gereden worden
    >…Door de afsluiting wordt doorgaand autoverkeer geweerd en blijft alleen bestemmingsverkeer over. Hierdoor neemt de hoeveelheid autoverkeer op het Schapendijkje aanzienlijk af. Onze ervaring is dat bestemmingsverkeer over het algemeen rustiger rijdt
  • 12..Schapendijkje is van toeristisch belang
    >…Toeristen kunnen nog steeds alle toeristische bestemmingen bereiken Ook het Schapendijkje blijft bereikbaar. De fietsende toerist zal door minder doorgaand verkeer op het Schapendijkje baat bij de afsluiting hebben
  • 13..Coenraad Botstraat is niet berekend op veel verkeer
    >…De gemeten hoeveelheden verkeer op het Schapendijkje zijn dusdanig laag dat wij geen substantiële toename van het verkeer in de Coenraad Botstraat verwachten. Of dit ook daadwerkelijk zo is, gaan we de komende tijd monitoren door middel van tellingen

verweer gemeente (1)verweer gemeente (2)verweer gemeente (3)verweer gemeente (4)

oranjebalk2Update 25 april 2016
Vandaag is het bezwaarschrift ingediend
Screenshot_2016-04-25-17-45-08
Screenshot_2016-04-25-21-39-04-1Screenshot_2016-04-25-21-39-15-1
oranjebalk2
13 april heeft het Wijkplatform SBDL het afsluiten van het Schapendijkje besproken.
Daar kwam éénduidig uit dat afsluiten van het Schapendijkje totaal niet wenselijk is.
Dit om diverse redenen:
Het is een te versterkende maatregel waaraan veel nadelen kleeft en feitelijk ook niet het doel was. Het streven was om te bekijken; hoe deze weg veilig te maken en de snelheid eruit te halen. Door deze maatregel gebeurd dit niet, immers tot het bord en terug kan evengoed hard gereden worden en is fietsen op deze weg nog steeds niet veilig te noemen. Doel zou moeten zijn een veilige weg voor alle gebruikers, door het afsluiten wordt de verkeerscirculatie geblokkeerd en legt het daarbij extra druk op de toegangswegen daaromheen, in oud Den Helder en Huisduinen.

Doel moet zijn een veilige weg voor alle gebruikers…

Wij steven naar snelheidsremmende maatregelen en een duidelijk en veilig fietspad met verlichting.

Uw Wijkplatform heeft dit 13 april tijdens de bijeenkomst meegegeven aan de wijkmanager welke het zal gaan voorleggen aan het College van B&W.
Volgende week dinsdag heeft Huisduiner-belang een leden vergadering waarin het ook besproken wordt, zij denken net zo over dit verkeersbesluit als de deelnemers in het wijkplatform.

Wanneer het verkeersbesluit niet ingetrokken wordt gaan wij een bezwaarschrift indienen en roepen wij u op dit ook te doen, er zal dan een voorbeeld brief op de site geplaatst worden welke u dan zou kunnen gebruiken.

klik op link voor het voorbeeld:
plattegrond schapendijkje

schapendijkje

Verwarring over bezwaartermijn Schapendijkje
16 april 2016

Den Helder * Onder inwoners die bezwaar willen maken regen afslui­ting van het Schapendijkje voor au­to’s bestaat verwarring over de ter­mijn waarbinnen dat kan, zo blijkt deze dagen op sociale media. Som­migen rekenen vanaf de datum van het besluit (15 maart). Wat telt is de datum van officiële publicatie: 25 maart. De bezwaartermijn loopt dus tot 7 mei, zoals gisteren bericht.

Kruising Ruyghweg-Fabrieksgracht, en zebrapad Ruyghweg

oranjebalk2Kruising Ruyghweg-Fabrieksgracht, en zebrapad Ruyghweg
oranjebalk2

Update 30 mei 2016
Hierbij een korte update over de oversteekplaats Ruijghweg.

Inmiddels hebben we technische uitwerkingen gemaakt. Hierbij hebben we geconstateerd dat er nog enkele punten bekeken moeten worden, zoals de kabels en leidingen, bomen aan de kant van de Reigerstraat en beweegruimte voor vrachtverkeer. We verwachten binnen enkele weken aan te kunnen geven hoe de situatie in detail moet gaan worden. We zullen de tekeningen dan rondsturen naar iedereen. Ons erg optimistische schema van realisatie voor de zomervakantie gaan we dus toch niet halen. Maar verder verloopt de boel naar wens.

De werkzaamheden aan de kruising van de Ruyghweg-Fabrieksgracht zijn ingepland in de week van 22 juni. Eerder hebben we gezegd dat die werkzaamheden medio mei zouden plaatsvinden. Op dit moment maakt deze kruising echter deel uit van de omleidingsroute in verband met de werkzaamheden aan de Kop Beatrixstraat. We vonden het geen goed idee als in die omleidingsroute dan weer werkzaamheden gaan plaatsvinden. Dus we maken eerst de Kop Beatrixstraat af en kort daarna gaan we aan de slag op de Ruyghweg-Fabrieksgracht. Dan weten jullie dat ook meteen!

Met vriendelijke groet,

Martin van der Maas,

wijkmanager, accountmanager Stad Binnen de Linie

Stadsbeheer gemeente Den Helder

oranjebalk2

Update 8 april
Als wijkplatform zouden wij liever de hele voorrangsinrichting weer teruggedraaid naar de oude situatie willen zien….
dit werd echter afgewezen…uiteraard blijven wij de ontwikkelingen rond dit kruispunt volgen

Het Wijkplatform en de Fietsersbond kan u na diverse gesprekken met de gemeente het volgende mededelen:

Aanpassingen hoek Ruyghweg/Fabrieksgracht

Binnenkort gaan we de kruising van de Ruyghweg met de Fabrieksgracht overzichtelijker maken. Dit gebeurt naar aanleiding van een aantal (bijna) ongelukken na de reconstructie van de kruising eind 2015.

Met diverse aanpassingen willen we bereiken dat de verkeerssituatie voor vooral de fietsers duidelijker wordt. Zo wordt de belijning aangepast en komen er in de bocht attentielampen. Ook komt er een extra bord voor verkeer dat vanaf de Ruyghweg rechtsaf de Fabrieksgracht op rijdt.

Reconstructie

Na de reconstructie van de Ruyghweg, waarin ook de kruising met de Fabrieksgracht is meegenomen bleek de gewijzigde voorrangssituatie voor de nodige verwarring te zorgen voor fietsers en auto’s. Na klachten van fietsers, bewoners en de Fietsersbond heeft de gemeente een oproep gedaan aan betrokkenen bij een (bijna) fietsongeval op deze plek, zich te melden. ‘Uiteindelijk heeft niemand zich gemeld, maar met de opmerkingen die wij ontvingen op deze oproep zijn we wel aan de slag gegaan’, aldus verkeerswethouder Jacqueline van Dongen.

Maatregelen kruispunt

Dit heeft geresulteerd in extra aanpassingen in de vorm van aan te passen belijning in de binnenbocht ter hoogte van nummer 31, haaientanden in de buitenbocht in combinatie met extra attentielampen en aanpassing van de bebording. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de tekeningen.

De aannemer verwacht uiterlijk medio mei van 2016 de werkzaamheden af te kunnen ronden. Een en ander hangt af van de levertijden van de verschillende onderdelen. Daarnaast is het aanpassen van de markering weersafhankelijk.

meldpuntlogo

oranjebalk2

DEN HELDER – De kruising Ruyghweg-Fabrieksgracht wordt aangepast. Op het wegdek komen haaientanden en attentielampen.
Bij de Reigerstraat krijgt de Ruyghweg een zebrapad. De oversteekplaats is al lang een wens van De Drietand.

Door Ed Dekker – 22-1-2016, 14:01 (Update 22-1-2016, 14:11)

De gemeente heeft deze maatregelen vrijdag besproken op een bijeenkomst in school De Drietand.
Actievoerder en Ruyghweg-bewoner Adri Lampers, schooldirecteur Leo Dekker en wijkplatformvoorzitter Sylvia Hamerslag stemden in met de voorstellen.
De exacte aanpak is nog niet bekend.
Verkeersambtenaar Martijn Dijkstra hoopt dat de voorzieningen dit jaar kunnen worden aangebracht.

De reconstructie vorig jaar van de kruising Ruyghweg-Fabrieksgracht leidt tot gevaarlijke situaties voor fietsers.
De plek is verwarrend geworden voor automobilisten (die rechtdoor gaan, maar de voorrangsweg verlaten) en fietsers (die afslaan, maar voorrang houden).
Haaientanden moeten verduidelijking geven. De lampjes flikkeren dag en nacht. De precieze plek moet nog worden vastgesteld.

De zebra komt tussen de Van der Duyn van Maasdamstraat en de Reigerstraat.
Door de aanleg van een middensteunpunt is extra ruimte nodig en moeten er drie bomen bij de Reigerstraat wijken.
Aan de rand van het aangrenzende grasveld keren drie bomen terug. Eén parkeerplaats wordt opgeofferd.

Directeur Dekker is ’heel blij’ met de oversteekplaats.
„Meer dan tachtig van onze kinderen wonen aan de andere zijde van de Ruyghweg.
En wij gymmen aan de andere kant.”
ruyghweg krant 15 10 2016ruyhwegruyghweg.....ruyghwegruyghweg..ruyghweg...ruyghweg.....fabrieksgracht
(foto’s Fietsersbond)

Leefbaarheidsonderzoek Koningstraat en omgeving

oranjebalk2

Leefbaarheidsonderzoek Koningstraat en omgeving
oranjebalk2

Update 5 april 2016

Maandag 11 april vergadert Raadscommissie Stadsontwikkeling en Beheer over de vervolgstappen.

rib (1)

rib (2)

oranjebalk2

Update NHD 30 januari 2016
krant 30 januari 2016
krant 30 januari
De resultaten leefbaarheidsonderzoek Koningstraat en omgeving, worden gepresenteerd:
(25-01-2016)

In 2014 is vanuit het wijkplatform Stad binnen de Linie en de gemeenteraad verzocht om een onderzoek naar de leefbaarheid in de Koningstraat en de mogelijkheden om deze te verbeteren.

Het onderzoek, uitgevoerd door RCM-advies, is nu afgerond. Dinsdag 2 februari 2016presenteert de onderzoeker, de heer Manuel López, de resultaten aan buurtbewoners en belangstellenden in buurthuis Centrum.

Aanleiding voor het onderzoek waren de door velen gevoelde problemen met betrekking tot overlast, leegstand en verpaupering die mede zouden zijn ontstaan door de concentratie van coffeeshops.

De gemeente heeft in het verlengde van haar Strategische Visie meerdere plannen voor het Stadshart ontwikkeld die (in samenhang) tot een betere leefbaarheid en meer economische vitaliteit moeten leiden. Ondanks deze plannen blijft de onrust bij bewoners en ondernemers bestaan.
Wordt het inderdaad veiliger en prettiger in en rond de Koningstraat? Wat kan de gemeente doen om de veiligheid en leefbaarheid nu te verbeteren?
Om op deze (en meer) vragen antwoord te krijgen is besloten onderzoek te doen.

De avond start om 19.00 uur met een inloop. Wethouder Stadsontwikkeling, Lolke Kuipers, opent om 19.30 uur de bijeenkomst, waarna de heer López de resultaten presenteert.
Burgemeester Koen Schuiling en wethouder Kuipers geven vervolgens een toelichting en is er gelegenheid om vragen te stellen.

Hieronder vindt u het verslag van de bijeenkomst van het Wijkplatform SBDL va 12 augustus 2014

Vergadering WIJKPLATFORM stad BINNEN DE LINIE, 12 augustus 2014

Locatie Buurthuis Centrum

Onderwerp: overlast Koningstraat e.o

  • Plein Vomar

(Bewoners worden bewust niet met naam genoemd, omdat dit toch flink wat risico’s met zich mee kan brengen, het Wijkplatform is in aanloop naar deze vergadering door diverse bewoners uit de Koningstraat/Koningdwarsstraat/Hoogstraat telefonisch benadert, met klachten en de vermelding dat ze niet naar de vergadering komen omdat er flink wat bedreigingen worden geuit naar de bewoners in dit deel van de wijk)

Klacht

  • De klachten zijn zeer divers en hebben een grote impact op het woongenot van veel bewoners in en om de Koningstraat/Koningsdwarsstraat/Hoogstraat, de klachten zijn gerelateerd aan het feit dat er 3 coffeeshops dichtbij elkaar in de Koningstraat te vinden zijn.
  • Overlast verkeer: auto’s staan met draaiende motor stil veelal met ramen open en met flinke geluidsboxen in de kofferbak, die harde muziek met stevige bas geluiden produceren.De bestuurder van de auto is meestal een bezoeker van één van de drie coffeeshops, en haalt daar zijn product terwijl hij de auto met draaiende motor achterlaat, neemt weer plaats en rijdt de Koningdwarsstraat/Hoogstraat in om daar te keren, dit is bijzonder hinderlijk voor de bewoners  en brengt gevaarlijke situaties voor met name voetgangers/fietsers en spelende kinderen in de wijk met zich mee.
  • Er is veel geschreeuw vanuit auto’s naar langs lopende/fietsende of ook in autorijdende bekende van automobilisten. Bewoners hebben hun raamroosters dicht of zelfs laten verwijderen omdat dit het geluid dan iets tempert.
  • Er is veel overlast doordat coffeeshopbezoekers rondhangen in de Koningstraat/Koningsdwarsstraat/Hoogstraat (stegen), vaak gebeurt dit met scooters en brommers, wat dan ook veel geluidsoverlast tot gevolg heeft.
  • Er wordt geblowd in en om het Vomar gebouw in het trappenhuis/portiek/garage, tevens wordt er hier veel
  • Bewoners kunnen niet verhuizen, omdat hun woning onverkoopbaar is door de situatie in dit deel van de wijk.
  • Er zijn veel klachten over dat er op straat gedeald wordt, dit geeft een gevoel van onveiligheid, en haalt de leefbaarheid in dit deel van de wijk flink naar beneden.
  • In de Koningstraat zijn bijna alle bankjes/paaltjes en andere mogelijkheden tot hangen verwijderd, dit geeft dan direct weer gelegenheid om tot ver in de Koningstraat te kunnen komen met de auto.
  • Er wordt geparkeerd naast/achter het pand van Dekkersport, er wordt gevraagd om een hek wat afgesloten kan worden.
  • Bij langdurig handhaven op de éne plek heeft tot gevolg dat de overlast zich verplaatst, de roep om verplaatsen van de coffeeshops voert de boventoon.
  • Politie rijdt voorbij maar doet niks is een veel gehoorde klacht.
  • Bewoners zijn het melding moe, deels omdat het niks uithaalt, en deels omdat bewoners hierna bedreigd worden, er is veel stress onder de bewoners.
  • Er zijn 2 parkeervakken voor de ijssalon Aris Laan waar kort parkeren voor bezoekers aan de ijszaak is toegestaan, hier wordt niet op gehandhaafd, regelmatig staan er auto’s voor langere tijd en gaat het niet om bezoekers van de ijszaak.

Reacties/Conclusie/uitkomst/vervolgstappen:

  • Stoop geeft aan dat de situatie zoals het nu is als een magneet werkt voor allerlei vormen van overlast. Hij heeft gekeken naar het aantal meldingen dit zijn er 51 stuks, dit varieert van overlast tot winkeldiefstallen, hij is zich er van bewust dat het aantal meldingen vaak geen recht doen aan de werkelijke hoeveelheid overlast.
  • Wouters heeft een verzoek aan de wijkagent, hij haalt aan dat telkens wanneer er overleg met de Burgemeester, officier van justitie en hoofd politie is, er dan steeds naar voren wordt gebracht dat juist de drie coffeeshops bij elkaar het zo makkelijk controleerbaar zou maken, hij zou graag zien dat er binnen het politieapparaat naar boven toe het advies komt dat dit niet zo is om zo een discussie te kunnen laten plaats vinden met de burgemeester, hoofd politie  en officier van justitie omtrent  het beleid veiligheid en handhaving.
    De gemeenteraad wordt momenteel  het verhaal verteld dat, dat zoals het nu is het beste zou zijn.
  • Reenders benadrukt dat het noodzakelijk is dat bewoners bij klachten en overlast blijven melden bij de politie, en dan vooral een officiële melding er van te maken, dan moet de politie er namelijk iets mee doen, zijn ervaring met overlast naast zijn pand is dat er dan intensief gecontroleerd werd en de overlast verdween.
  • Kolsteeg geeft aan dat ze nog steeds bezig is met het hek, er wordt gewerkt aan de afsluiting van de poort in de Hoogstraat, die toegang geeft tot de straat/steeg achter de Koningstraat.
    De bedoeling is dat het grote hek definitief wordt afgesloten en er een manshoge poort in komt. Op deze wijze wordt parkeeroverlast voorkomen.
  • De Brijderstichting houdt zich niet bezig met wetgeving/beleid en handhaving, zij richten zich op hoe om te gaan met verslaafden en verslavingszorg.
    Zij zijn van mening dat ook verslaafden een onderdeel zijn van de samenleving en dat ze recht hebben op een plek en dat opjagen niet de oplossing is, wijs een plek aan waar verslaafden geen overlast bezorgen. De Brijderstichting blijft hierover in gesprek met de wijkagent.
    Woningbeheerder Dhr. Mulder verteld dat de Vomar garage binnenkort wordt opgeknapt en dat er camerabewaking komt.  Hij zegt  dat er niet voldoende gehandhaafd wordt,  er is nog steeds geluidsoverlast al is dit minder dan voorheen door o.a. het verdwijnen van Café Noir,  en andere horeca sluitingstijden e.d.
  • Van Dongen verteld dat de gemeente geen meetapparatuur meer in huis heeft om geluidoverlast te meten dit is uitbesteed aan het BUD een bedrijf in Hoorn, dit bedrijf werkt opdracht gestuurd de gemeente doet dan een aanvraag dit moet dan 3 dagen van te voren gedaan worden, dit is een achteruitgang  vind hij en hij zou graag zien dat de gemeente Den Helder deze meet apparatuur weer zelf in huis haalt.
    Hij haalt aan dat het hem bevreemd, dat de stewards die toezicht houden in dienst zijn van de coffeeshops het is zoiets als een slager keurt zijn eigen vlees.
  • Van Dongen concludeert dat, de deelnemers van vanavond het er mee eens zijn dat de situatie in dit deel van de wijk zoals het nu is, niet beheersbaar is en dat er iets aan de gedaan dient te worden, hij vind dan ook dat de politiek hier nu aanzet is.
  • Van Dongen zegt toe dat het Wijkplatform de intentie heeft een latere vergadering terug te komen in deze wijk en de vinger aan de pols zal houden over de zaken die vanavond aan de orde zijn gekomen.

koningstraat
dekker