Er is niet één type inbreker. Inbrekers kunnen professioneel en georganiseerd bezig zijn, maar ze kunnen ook uit uw eigen buurt komen. U kunt het beste letten op het gedrag van personen die in uw buurt lopen. U weet zelf het beste wat normaal is in uw wijk. U weet wanneer er bekende of onbekende mensen langslopen en welke routes normaal gesproken gereden en gefietst worden.
Afwijkend gedrag kan betekenen dat er een inbreker op onderzoek uit is. Veel inbrekers bereiden zich (goed) voor. Zij selecteren een huis, schatten in hoe gemakkelijk ze binnen kunnen komen en bekijken van buitenaf wat er binnen allemaal als buit voor het grijpen ligt.
Ook schatten ze in hoe snel ze kunnen wegkomen en of buurtbewoners opletten. Dus lopen ze speurend rond, nemen meerdere malen dezelfde route, kijken bij huizen naar binnen en bellen soms aan, voelen ze aan deuren of ramen en verstoppen soms gereedschap of een hard voorwerp zoalseen steen. Dat is verdacht gedrag!
DOEN! ……BEL 112! De politie komt liever een keer voor niets dan een keer te weinig! Na een inbraak blijkt achteraf vaak dat buren toch iets opvallends hebben gezien. Meld dit dan bij de politie via 0900-8844 (wel politie, geen spoed).
Wat wil de politie weten? De politie gaat op zoek naar de persoon of personen die u heeft gezien. Daarom is het belangrijk op het uiterlijk te letten. Noteer zo goed als mogelijk: Lengte (groter of kleiner dan uzelf) en Postuur (dik of dun) Leeftijd (schatting) Haarkleur en Kapsel Opvallende kenmerken zoals tatoeage of litteken Kleding (opvallende kleur schoenen of soort) Tas of rugzak (kleur en soort) Vervoermiddel (merk, model, kleur, kenteken) Vluchtrichting
Aanspreken of niet? Ziet u bv een verdacht persoon zoeken in uw straat of steeg, spreek hem dan aan. Vraag of hij de weg zoekt of hulp nodig heeft. Is degene inderdaad zich aan het voorbereiden op een inbraak, dan zal die persoon zich mogelijk bedenken nu hij zich betrapt voelt of weet dat er alerte buren zijn.
Aanspreken hoeft niet. Als u iets verdacht gedrag ziet kunt u ook altijd 112 bellen. Bent u lid van een buurtpreventie app dan app dan uw waarneming in uw buurtpreventiegroep en meldt erbij of u de politie op de hoogte hebt gesteld.
Filmpje Meld van verdacht gedrag: www.youtube.com/watch?v=jPvbxDNFrjg Anoniem informatie melden: www.meldmisdaadanoniem.nl U bent slachtoffer van een misdrijf: www.slachtofferhulp.nlinbreker
Tijdens de donkere dagen zien we altijd een stijging van woninginbraken.
Daarom roepen wij u in kader van “Meld verdacht gedrag” op om tijdens deze donkere periode extra op te letten in uw directe omgeving. Vergeet daarbij niet de garages, schuren, bedrijven en parkeerterreinen in uw directe leef- en werkomgeving hierin mee te nemen. Immers ook hier zijn criminelen regelmatig actief.
Beter voorkomen
Voor alle vormen van diefstal/inbraak geldt dat preventieve maatregelen belangrijk zijn. Zorg dat dure spullen niet in het zicht liggen en haal deze uit de auto, laat verlichting aan wanneer u niet thuis bent en sluit deuren en ramen goed! Vraag eventueel de buren om een oogje in het zeil te houden.
Wat is verdacht gedrag?
Er is niet één type inbreker. Inbrekers kunnen professioneel en georganiseerd bezig zijn, maar ze kunnen ook uit uw eigen buurt komen. U kunt het beste letten op het gedrag van personen die in uw buurt lopen. U weet zelf het beste wat normaal is in uw wijk. U weet wanneer er bekende
of onbekende mensen langslopen en welke routes normaal gesproken gereden en gefietst worden.
Afwijkend gedrag kan betekenen dat er een inbreker op onderzoek uit is.
Veel inbrekers bereiden zich (goed) voor. Zij selecteren een huis, schatten in hoe gemakkelijk ze binnen kunnen komen en bekijken van buitenaf wat er binnen allemaal als buit voor het grijpen ligt.
Ook schatten ze in hoe snel ze kunnen wegkomen en of buurtbewoners opletten. Dus lopen ze speurend rond, nemen meerdere malen dezelfde route, kijken bij huizen naar binnen en bellen soms aan, voelen ze aan deuren of ramen en verstoppen soms gereedschap of een hard voorwerp zoalseen steen. Dat is verdacht gedrag!
Aanspreken of niet?
Ziet u bv een verdacht persoon zoeken in uw straat of steeg, spreek hem dan aan. Vraag of hij de weg zoekt of hulp nodig heeft. Is degene inderdaad zich aan het voorbereiden op een inbraak, dan zal die persoon zich mogelijk bedenken nu hij zich betrapt voelt of weet dat er alerte buren zijn.
Aanspreken hoeft niet. Als u iets verdacht gedrag ziet kunt u ook altijd 112 bellen. Bent u lid van een buurtpreventie app dan app dan uw waarneming in uw buurtpreventiegroep en meldt erbij of u de politie op de hoogte hebt gesteld.
112 bellen, waarom niet?
De politie komt liever een keer voor niets dan een keer te weinig! Na een inbraak blijkt achteraf vaak dat buren toch iets opvallends hebben gezien. Meld dit dan bij de politie via 0900-8844 (wel politie, geen spoed).
Wat wil de politie weten?
De politie gaat op zoek naar de persoon of personen die u heeft gezien. Daarom is het belangrijk op
het uiterlijk te letten. Noteer zo goed als mogelijk:
Lengte (groter of kleiner dan uzelf) en Postuur (dik of dun)
Leeftijd (schatting)
Haarkleur en Kapsel
Opvallende kenmerken zoals tatoeage of litteken
Kleding (opvallende kleur schoenen of soort)
Tas of rugzak (kleur en soort)
Vervoermiddel (merk, model, kleur, kenteken)
Vluchtrichting
Filmpje Meld van verdacht gedrag: www.youtube.com/watch?v=jPvbxDNFrjg
Anoniem informatie melden: www.meldmisdaadanoniem.nl
U bent slachtoffer van een misdrijf: www.slachtofferhulp.nlinbreker
We kunnen sociale media, zoals WhatsApp, gebruiken voor buurtpreventie. Dat kan leiden tot meer veiligheid, maar ook tot information overload, fake news, roddels, stigmatisering en discriminatie. Om de positieve effecten van sociale media te vergroten kunnen burgers, politieagenten en anderen deugden cultiveren zoals zelfbeheersing, rechtvaardigheid en burgerschap. Concreet hebben we het dan over richtlijnen voor gebruik, een goed procesontwerp, en voorbeeldgedrag van (semi)professionals
ETHISCHE VRAGEN RONDOM WHATSAPP BUURTPREVENTIE
Burgers gebruiken nieuwe technologie en sociale media om de veiligheid in hun buurt te vergroten, bijvoorbeeld via WhatsApp-buurtgroepen. Dat roept ethische vragen op, bijvoorbeeld over onze privacy. Deugdethiek kan helpen om WhatsApp-buurtgroepen zo te gebruiken dat zij bijdragen aan een rechtvaardige, veilige en prettige leefomgeving.
Ongeveer 640.000 mensen gebruiken WhatsApp voor buurtpreventie; er zijn meer dan 8600 WhatsApp-buurtgroepen actief. Burgers wisselen informatie uit, zowel met elkaar, als met politie of gemeente. Hierbij is het belangrijk om wens en werkelijkheid te onderscheiden. Aan de ene kant is er de wens om via de sociale media, zoals WhatsApp of veiligebuurt.nl, de veiligheid te vergroten. Aan de andere kant is er relatief weinig bewijs dat de inzet ervan bijdraagt aan de reductie van criminaliteit. Vaak wordt verwezen naar een onderzoek in Tilburg, uit 2014-2015, waarin het aantal inbraken daalde met 40 procent. Uit meer recente onderzoeken komen overigens wel allerlei andere positieve effecten naar voren, bijvoorbeeld het vergroten van sociale cohesie en het vergroten van de beleving van veiligheid.
Deugdethiek is handig als kader voor het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologie
Daarnaast roept het gebruik van sociale media allerlei juridische, maatschappelijke en ethische vragen op, bijvoorbeeld over privacy en dataprotectie; de data van WhatsApp gaan via servers van Facebook. Bovendien laat recent onderzoek zien dat actief burgerschap kan leiden tot onrechtmatigheden en risico’s. Daarom is het belangrijk dat burgers, politie en overheden hun onderlinge verwachtingen bijstellen, en nieuwe manieren ontwikkelen om sociale media op goede wijze te gebruiken.
ETHISCHE KADERS
We willen goed omgaan met de ethische vragen rondom het gebruik van sociale media. Er zijn allerlei manieren om dat te doen. Bekende ethische kaders zijn:
plichtethiek
gevolgenethiek
deugdethiek
In plichtethiek zoek je naar universele plichten die voor iedereen en in alle omstandigheden gelden. Bijvoorbeeld de plicht ‘spreek de waarheid’. Maar wat nu als je in een specifieke situatie beter niet de hele waarheid kunt vertellen, voor de veiligheid van jezelf of van iemand anders? Je wilt bijvoorbeeld iemand die je onderdak biedt niet verklikken. In gevolgenethiek probeer je positieve gevolgen te maximaliseren en negatieve gevolgen te minimaliseren, voor alle betrokkenen. In de praktijk is het lastig om allerlei soorten voor- en nadelen uit te drukken in termen die je kunt optellen en aftrekken. De sociale werkelijkheid is te complex om in getallen uit te drukken.
DEUGDETHIEK
Waar plichtethiek en gevolgenethiek haperen, kunnen we deugdethiek inzetten. Dat stelt Shannon Vallor, hoogleraar aan Santa Clara University in Silicon Valley, in haar boek Technology and the Virtues. A Philosophical Guide to a Future Worth Wanting. Deugdethiek is handig als kader voor het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologie – precies omdat je nog niet weet welke plichten horen bij zo’n nieuwe technologie, en omdat je nog niet alle voor- en nadelen helder hebt.
De Griekse filosoof Aristoteles stond aan de basis van de deugdethiek
De Griekse filosoof Aristoteles stond aan de basis van de deugdethiek. Hij pleitte voor het creëren van een rechtvaardige samenleving waarin mensen kunnen floreren, door het cultiveren van specifieke deugden. Uiteraard denken wij nu in Nederland anders over rechtvaardigheid dan de mensen in het oude Athene. Dat is het mooie van deugdethiek: iedere samenleving moet een set deugden kiezen die past bij die tijd en die plaats. De constante is het proces van cultiveren van die deugden: het op één lijn brengen van gevoelens, gedachten en handelingen, in de richting van ‘het goede leven’. Je voelt dat iets onrechtvaardig is, je denktover manieren om dit recht te zetten, en je komt tot actie. Deugdethiek is bij uitstek geschikt voor professionals. Het ‘waakzaam en dienstbaar’ van de Nationale Politie bijvoorbeeld, verwijst naar de deugden van waakzaamheid en dienstbaarheid.
Hieronder bespreken we 3 deugden (uit Technology and the Virtues) die relevant zijn voor burgers die met nieuwe technologie de veiligheid in hun buurt willen organiseren: zelfbeheersing, rechtvaardigheid en burgerschap. We zullen vooral ingaan op de rol van burgers; maar veel van ons betoog geldt ook voor politie en overheden.
ZELFBEHEERSING
Veel apps zijn ontworpen met het doel om de aandacht van mensen te pakken en vast te houden. Dat is immers vaak het verdienmodel achter zo’n app. Tristan Harris, voormalig ontwerper en ethicus bij Google en oprichter van het Center for Humane Technology, waarschuwt ons voor het vermogen van apps om onze aandacht te kapen. Notificaties en bliepjes trekken continu onze aandacht naar het scherm.
We kunnen het verdienmodel en het ontwerp van WhatsApp niet veranderen
We kunnen het verdienmodel en het ontwerp van WhatsApp niet veranderen. Wel kunnen we aanbevelingen en spelregels ontwikkelen om verstandig gebruik te maken van WhatsApp. Zoals de SAAR-methode (Signaleren; Alarmeren (112); Appen (buurtbewoners waarschuwen); en Reageren). Het inrichten van een hiërarchie in WhatsApp-groepen; iedere buurtgroep heeft een beheerder en die beheerders zitten in een aparte coördinatiegroep samen met wijkagenten en wijkregisseurs. Of afspraken over welke onderwerpen wel kunnen (bijvoorbeeld vuilniszakken op straat of een inbraak) en welke niet (bijvoorbeeld weggelopen huisdieren of oppas gezocht). Zulke afspraken kunnen helpen bij het cultiveren van zelfbeheersing: doordacht handelen in plaats van impulsief handelen, om information overload, fake news en roddelen tegen te gaan.
RECHTVAARDIGHEID
Informatie delen gaat heel makkelijk en heel snel op WhatsApp. Dat kan er ook toe leiden dat mensen stigmatiserende of discriminerende berichten rondsturen. Gelukkig is het ook mogelijk om via het ontwerp van een app mensen te bewegen tot meer rechtvaardig gedrag. Laten we kijken naar een voorbeeld van Nextdoor – een app die net als WhatsApp wordt ingezet voor buurtpreventie.
Medewerkers van Nextdoor zagen steeds vaker racistische berichten langskomen, over ‘verdachte’ personen, waarbij alleen naar de huidskleur van zo’n persoon werd verwezen, niet naar een verdachte of criminele handeling. Voordat gebruikers een melding kunnen rondsturen, krijgen zij een pop-up. Daarin worden zij gemaand naar het gedrag van mensen te kijken en zich af te vragen waarom ze dat in verband brengen met een mogelijke misdaad. Iemands huidskleur of etniciteit mag geen rol spelen in de overwegingen om te melden, want dat is racisme. Zo helpt de pop-up mensen om rechtvaardigheid te cultiveren, en minder hun impulsen te volgen
Bron: Nextdoor
BURGERSCHAP
WhatsApp kan ook helpen om burgerschap te cultiveren. Shannon Vallor beschreef deze deugd in haar boek (pagina 141) als “een oprechte houding om goed samen te leven met medeburgers … om gezamenlijk en verstandig te overleggen met elkaar … en samen te werken aan gedeelde doelen.”
Dialogen tussen mensen met verschillende achtergronden en meningen worden steeds lastiger
Sherry Turkle, professor aan het Massachusetts Institute of Technology, heeft ruim 30 jaar onderzoek gedaan naar het gebruik van computers, internet en smartphones. Haar laatste boek, Reclaiming Conversation, gaat over allerlei negatieve maatschappelijke effecten van sociale media: we hebben de neiging om altijd online te zijn en kunnen niet meer alleen zijn; onze vermogens om gesprekken te voeren zijn afgenomen en we vermijden ‘ongemakkelijke’ gesprekken; en dialogen tussen mensen met verschillende achtergronden en meningen worden steeds lastiger. De oplossing is volgens haar: meer tijd en energie investeren in betere gesprekken. En als we WhatsApp op de juiste manier inzetten, dan kan dat daarbij helpen. Als we WhatsApp gebruiken voor het cultiveren van empathie bijvoorbeeld. We kunnen WhatsApp gebruiken om anderen te leren kennen, vooral mensen met wie we op het eerste gezicht niet veel gemeenschappelijk lijken te hebben – om andere perspectieven te leren kennen, ‘de andere kant van het verhaal’. Politiemensen en andere professionals kunnen een voorbeeldfunctie vervullen in dergelijk gebruik van WhatsApp, bijvoorbeeld via de beheerdersgroepen en in het contact op straat.
CONCLUSIE
We kunnen sociale media, zoals WhatsApp, gebruiken voor buurtpreventie. Dat kan leiden tot meer veiligheid, maar ook tot information overload, fake news, roddels, stigmatisering en discriminatie. Om de positieve effecten van sociale media te vergroten kunnen burgers, politieagenten en anderen deugden cultiveren zoals zelfbeheersing, rechtvaardigheid en burgerschap. Concreet hebben we het dan over richtlijnen voor gebruik, een goed procesontwerp, en voorbeeldgedrag van professionals. <<
AUTEURS: MARC STEEN , ARNOUT DE VRIES
Secondant.nl
Deugden
Shannon Vallor beschrijft 11 ‘technomorele’ deugden: deugden die we nodig hebben om goed om te gaan met nieuwe technologie: eerlijkheid, zelfbeheersing, bescheidenheid, rechtvaardigheid, moed, empathie, zorg, burgerschap, flexibiliteit, perspectief en grootmoedigheid.
Marc Steen en Arnout de Vries zijn werkzaam bij TNO.
Marc Steen is bereikbaar voor vragen en discussies via e-mail: marc.steen(at)tno.nl.
Heerlijk, een paar weken op vakantie. Maar bij terugkomst je huis of flat overhoop gehaald zien, dat wil natuurlijk niemand.
Het gaat niet alleen om echte kostbaarheden, maar ook om spullen met emotionele waarde die je niet wil missen. Bovendien is het na een inbraak een rotgedachte dat iemand anders door je spullen is gegaan. Hieronder vindt u 8 manieren om je huis meer inbraakproof te maken tijdens vakantieperiodes.
Wil je weten hoe populair je eigen wijk de afgelopen tijd is bij inbrekers? Kijk dan op Misdaad in kaart en vul je postcode in.
Hoe kun je de kans op een inbraak zoveel mogelijk verkleinen?
1. Probeer eens bij jezelf in te breken: doe de cursus
Loop met de ogen van een inbreker om en door je huis. De politie heeft een complete inbrekerscursus online gezet. Daarin zie je tal van beproefde methodes om in te breken. Denk aan onder meer flipperen, forceren, gaatjes boren en hengelen. Bekend, of zitten er nog nieuwe inbraaktrucs tussen? Kijk maar eens naar de instructievideo’s.
Als je denkt en kijkt als een inbreker, zul je ook alle ramen en deuren willen sluiten, geen afvalcontainers, tuinstoelen meer vlakbij ramen zetten. Je wilt inbrekers geen ‘opstapje’ geven.
“Het advies ‘doe alles dicht’ lijkt een open deur”, “Maar ruim één op de zeven inbraken komt gewoon doordat mensen ramen of deuren niet afsluiten.” Die insluipers buiten houden is een makkelijke eerste stap bij de inbraakpreventie.
2. Loop niet te koop met je vakantie
De camper of caravan staat al klaar op de oprit, de auto is afgeladen vol om ’s ochtends vroeg weg te rijden. Het zijn signalen voor inbrekers dat het bijna tijd is om toe te slaan.
Voorpret over de vakantie wil je misschien graag delen op social media. “Heerlijk, vanaf zaterdag drie weken rondreizen door Thailand!” Een leuke post voor vrienden en kennissen, maar misschien kijken ook inbrekers mee. Zij weten vanaf wanneer en hoelang ze tijd hebben.
Dergelijke berichten worden wel please rob me-posts genoemd. Niet alleen met teksten kun je vragen om een inbraak, ook locatiemeldingen in tweets of berichten op social media kunnen aangeven waar je bent. Een beetje extra privacy in de vakantie is dus slim.
Informeer wel je buren dat je een tijdje weg bent. Zij kunnen verdachte situaties opmerken en melden bij de politie.
De politie adviseert om je aan te melden voor de buurtpreventieApp. “Als buren weet je het best wat normaal is in je buurt en wanneer er vreemde dingen gebeuren. Zie je iets verdachts, bel dan meteen 112”, zegt Van der Velden, “Hang ook bordjes op dat je samen de buurt bewaakt.”
3. Hou het licht
Een huis dat opeens 24 uur per dag donker is, zet een schijnwerper op je afwezigheid. Met een eenvoudige tijdschakelaar kun je zorgen dat er af en toe een lamp aangaat.
Je kan ermee spelen. Laat op verschillende kamers in de woning een lamp op verschillende momenten automatisch aan- en uitgaan. Gebruik een spaar- of ledlamp, dat scheelt weer op de energierekening.
Denk ook aan licht rondom je huis. Wanneer de verlichting ook daar uit is, krijgen inbrekers kans om uit het zicht hun werk te doen.
Een lamp met bewegingsmelder is handig. Die springt aan zodra iemand dichtbij komt. Ook een schemerschakelaar werkt goed. Die gaat aan zodra de schemering invalt en als het donker is. Zodra het weer licht wordt, gaat de lamp uit.
4. Denk aan een anti inbraaksysteem
De traditionele inbraaksystemen hebben sensoren in verschillende ruimtes in huis. Bij verdachte situaties geeft de installatie dan een melding door aan een alarmcentrale.
Met een code of een pasje kun je de beveiliging in- en uitschakelen. De sensoren en de installatie kunnen bedraad zijn of draadloos. Dat maakt in de installatietijd en – kosten wel wat uit, natuurlijk. Naast de installatie betaal je ook geld voor een meldkamerabonnement en onderhoud van het systeem.
Nieuwe oplossingen bieden huisbeveilingscamera’s Daarmee heb je een camera in of buiten je huis die een oogje in het zeil houdt. Meldingen van verdachte situaties krijg je op je smartphone. Je kunt dan op afstand ook wat roepen naar de indringer of luisteren wat er in je huis gebeurt.
Foto: EPA
Beelden opslaan in de cloud is ook mogelijk.Je haalt een apparaat in huis dat geluid opneemt, gezichtsherkenning heeft en meekijkt in je persoonlijke omgeving.
De politie is voorstander van de thuiscamera’s. Er zijn situaties waarin cameragebruikers meteen 112 bellen als ze een inbraak in hun eigen huis live zien op hun mobieltje. De gemaakte beelden kunnen ook handig zijn bij opsporing.
Als je kostbaarheden hebt, stelt een verzekeraar een alarminstallatie vaak ook verplicht. “Check je inboedelpolis maar eens op de ‘alarmclausule’. Als die in je polis staat en je hebt geen gecertificeerde installatie ben je eigenlijk niet verzekerd.”
5. Mijd de bekende ‘geheime’ plekken
Psst, de reservesleutel ligt onder de deurmat. Of nee, toch onder de bloempot naast de achterdeur. Dit zijn dus nauwelijks geheime plekken te noemen. Maak het inbrekers niet te makkelijk. Zij zullen negen van de tien keer ook de slaapkamer omkeren. Daar liggen verrassend vaak sieraden en andere kostbaarheden. Ook tassen en jassen zijn plekken waar inbrekers vaak zullen zoeken.
Verzin dus andere plekken. Een kluisje voor kostbaarheden en geld is ook handig. Zorg wel dat die goed bevestigd is in of aan de muur. Als de kluis brandwerend is, beschermt hij ook de waardepapieren.
6. Zorg dat de brievenbus niet uitpuilt
Een stapel kranten of brieven die uit de bus bungelen. Het zijn tekenen dat een huis onbewoond is. Zorg er dus voor dat buren of bekenden de post geregeld weghalen en uit het zicht leggen. Zet de krantenbezorging eventueel ook even stop tijdens de vakantie.
7. Hou waardevolle spullen uit het zicht
Het gaat niet alleen om dure horloges, sieraden of laptops, maar ook om bijvoorbeeld de autosleutels. Wees niet te uitnodigend.
Foto: ANP
8. Gun je vrienden of kennissen een vakantie in jouw huis
Veel tips helpen bij de suggestie dat je huis niet onbewoond is. Je kan er ook voor kiezen het huis echt te laten bewonen, als je er zelf niet bent. Laat vrienden, familie of bekenden het huis tijdelijk gebruiken. Een bewoond huis is veel minder aantrekkelijk voor inbrekers. Door slim te ruilen, hou je er zelf ook nog een extra vakantie aan over.
Extra tip
Als er eenmaal is ingebroken, is de kans dat de zaak wordt opgelost tegen de tien procent, blijkt uit cijfers van de politie. Bovendien is het terugvinden van eigenaars vaak nog erg lastig, als de politie de buit vindt.
Het registreren van de kenmerken van waardevolle of dierbare spullen, is daarom van belang. Je kan dan bij aangifte duidelijk vertellen wat je mist, hoe de spullen eruit zagen. Het kan jou en de politie verder helpen.
Alle inbraken uitsluiten kan natuurlijk niet. Je kan wel proberen het voor inbrekers minst aantrekkelijke pand van de buurt te creëren. Dat is ook de stelling op de overheidssite Maak het ze niet te makkelijk.
Oproep!
Doe mee met ‘Camera in Beeld’?
Help mee uw buurt veiliger te maken!
Camerabeelden helpen de politie bij het oplossen van inbraken, overvallen en andere misdrijven. Heeft u een of meer camera’s om of aan uw woning of bedrijfspand hangen?
Doe dan mee met ‘Camera in Beeld’.
Hoe beter de politie in kaart heeft waar er in uw buurt camera’s hangen, hoe sneller zij misdrijven kunnen oplossen.
Stel er wordt bij u ingebroken. De politie kijkt dan in een databank wie bij u in de buurt een camera heeft hangen en kan vervolgens snel de beelden ophalen om te kijken of de dader er misschien op staat. De politie kijkt dus niet live mee met de camera’s, maar inventariseert alleen waar deze hangen. Zo beschermt uw camera niet alleen uw eigen bezit, maar helpt u tegelijkertijd uw buurt veiliger te maken.
U kunt uw camera(’s) aanmelden via www.politie.nl/cib of via uw wijkagent. Alvast bedankt voor de medewerking!
op dit moment wordt er stelselmatig ‘s nachts door een groepje van minimaal 2 mannen door de wijk gelopen en aan auto’s gevoeld om te kijken of ze niet op slot zijn. 2 weken geleden is er een auto in de Dijkschouwerslaan leeggehaald en vannacht om 2:52 een auto in de Jan Hargenstraat. Het is raadzaam om voor het slapen gaan even te controleren of de auto op slot zit. Mochten er mensen zijn met camera’s dan loont het wellicht om de beelden van de afgelopen nachten terug te kijken en deze eventueel aan te leveren bij de politie.Tevens wil ik bij deze een oproep doen aan mensen die bijvoorbeeld ‘s nachts thuis komen of met de hond lopen om alert te zijn op mensen die door de straten lopen en bij eventueel vermoedelijk onraad de politie in te lichten. Politie
Melding, uit de Adriaan de Grootstraat (in de 20) . Bij thuiskomst van het werk is omstreeks 17.15, van een bewoner bij de achtertuin poort een groene rugtas met bezittingen oa rijbewijs en kenteken papieren gestolen.
Heeft u iets over deze beroving te melden, neem dan contact op met de politie.
Tijdens de donkere dagen en rond de feestdagen zien we altijd een stijging van woninginbraken. Dit is ook tijdens deze coronacrisis het geval.
Daarom roepen wij u in kader van “Meld verdacht gedrag” op om de komende periode extra op te letten in uw directe omgeving. Vergeet daarbij niet de garages, schuren, bedrijven en parkeerterreinen in uw directe leef- en werkomgeving hierin mee te nemen. Immers ook hier zijn criminelen regelmatig actief.
Beter voorkomen
Voor alle vormen van diefstal/inbraak geldt dat preventieve maatregelen belangrijk zijn. Zorg dat dure spullen niet in het zicht liggen en haal deze uit de auto, laat verlichting aan wanneer u niet thuis bent en sluit deuren en ramen goed! Vraag eventueel de buren om een oogje in het zeil te houden.
Wat is verdacht gedrag?
Er is niet één type inbreker. Inbrekers kunnen professioneel en georganiseerd bezig zijn, maar ze kunnen ook uit uw eigen buurt komen. U kunt het beste letten op het gedrag van personen die in uw buurt lopen. U weet zelf het beste wat normaal is in uw wijk. U weet wanneer er bekende
of onbekende mensen langslopen en welke routes normaal gesproken gereden en gefietst worden.
Afwijkend gedrag kan betekenen dat er een inbreker op onderzoek uit is.
Veel inbrekers bereiden zich (goed) voor. Zij selecteren een huis, schatten in hoe gemakkelijk ze binnen kunnen komen en bekijken van buitenaf wat er binnen allemaal als buit voor het grijpen ligt.
Ook schatten ze in hoe snel ze kunnen wegkomen en of buurtbewoners opletten. Dus lopen ze speurend rond, nemen meerdere malen dezelfde route, kijken bij huizen naar binnen en bellen soms aan, voelen ze aan deuren of ramen en verstoppen soms gereedschap of een hard voorwerp zoalseen steen. Dat is verdacht gedrag!
Aanspreken of niet?
Ziet u bv een verdacht persoon zoeken in uw straat of steeg, spreek hem dan aan. Vraag of hij de weg zoekt of hulp nodig heeft. Is degene inderdaad zich aan het voorbereiden op een inbraak, dan zal die persoon zich mogelijk bedenken nu hij zich betrapt voelt of weet dat er alerte buren zijn.
Aanspreken hoeft niet. Als u iets verdacht gedrag ziet kunt u ook altijd 112 bellen. Bent u lid van een buurtpreventie app dan app dan uw waarneming in uw buurtpreventiegroep en meldt erbij of u de politie op de hoogte hebt gesteld.
112 bellen, waarom niet?
De politie komt liever een keer voor niets dan een keer te weinig! Na een inbraak blijkt achteraf vaak dat buren toch iets opvallends hebben gezien. Meld dit dan bij de politie via 0900-8844 (wel politie, geen spoed).
Wat wil de politie weten?
De politie gaat op zoek naar de persoon of personen die u heeft gezien. Daarom is het belangrijk op
het uiterlijk te letten. Noteer zo goed als mogelijk:
Lengte (groter of kleiner dan uzelf) en Postuur (dik of dun)
Leeftijd (schatting)
Haarkleur en Kapsel
Opvallende kenmerken zoals tatoeage of litteken
Kleding (opvallende kleur schoenen of soort)
Tas of rugzak (kleur en soort)
Vervoermiddel (merk, model, kleur, kenteken)
Vluchtrichting
Filmpje Meld van verdacht gedrag: www.youtube.com/watch?v=jPvbxDNFrjg
Anoniem informatie melden: www.meldmisdaadanoniem.nl
U bent slachtoffer van een misdrijf: www.slachtofferhulp.nlinbreker
TOm de website zo optimaal mogelijk weer te geven maken wij gebruik van cookies. Na het aanklikken van deze cookiebanner gaat u akkoord met onze cookie- en privacyverklaring. AccepterenLees verder
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.