Update: ‘Wij de straat, U de stoep’

Verzoek om bestickering op gemeentelijk borstel/veegwagens ed, met de leus
                                 ‘Wij de straat, U de stoep’

Update: 23 november 2015

het volgende antwoord kregen wij:

De gemeente Den Helder heeft zelf maar één veegwagen, deze rijdt meestal in de binnenstad, en  in opdracht.
Het grotere bulk wordt gedaan door Krinkels, dit is een aannemer, en rijdt niet alleen in deze gemeente met zijn veegwagens.
Dus het plan is niet ingewilligd, het meedenken werd echter wel gewaardeerd.

Update: Buiter Beter App

Voor het melden van gedumpt vuil / straat meubilair wat stuk / losliggende tegels etc. kan u mailen of bellen naar:

E-mail: kcc@denhelder.nl  / Telefoon: 14 0223

 

Wij hebben de BuitenBeter App van onze website verwijdert

buitenbeter rood liggen
3D Character and Question Mark….Waarom
De reden is als volgt….
…..de gemeente Den Helder heeft namelijk geen technische koppeling met de app BuitenBeter gerealiseerd.
Dit is dan ook voorts de reden dat u van sommige meldingen niet altijd een terugkoppeling krijgt of ziet dat er iets met uw melding gedaan wordt/is.

3D Character and Question Mark…. Wat kan u doen

  • Voor het melden van gedumpt vuil / straat meubilair wat stuk / losliggende tegels etc. kan u mailen of bellen naar:
  • E-mail: kcc@denhelder.nl  / Telefoon: 14 0223

3D Character and Question Mark…. Werkt onze gemeente met een andere App

…. Deze komt er wel aan.
Deze App gaat dan ‘Makkelijk Melden’ heten.

De gemeente Den Helder is bezig met een inhaalslag op het gebied van digitale dienstverlening. De doorontwikkeling van de digitale dienstverlening is een speerpunt. Wij voeren op dit moment een aantal aanpassingen door voor de melding openbare ruimte. Er komt in het eerste kwartaal van 2016 een nieuw digitaal formulier op de website van de gemeente, www.denhelder.nl, met behulp waarvan inwoners eenvoudig een melding openbare ruimte kunnen doen. Daarnaast digitaliseren wij het werkproces rond de afhandeling van meldingen. Hierdoor kunnen wij inwoners, indien gewenst, per e-mail op de hoogte houden van de status van hun melding.

De medewerkers van de buitendienst van de gemeente gaan in de loop van het eerste kwartaal van 2016 tablets gebruiken bij hun werk. Zodra een melding is afgehandeld, wordt dit door de betreffende medewerker op de tablet geregistreerd in het systeem. Melders die hebben aangegeven dat zij per e-mail op de hoogte willen worden gehouden, krijgen direct een e-mail om hen te informeren over de afhandeling van hun melding.

Als vervolgstap nemen wij in de loop van het tweede kwartaal van 2016 de app Makkelijk Melden in gebruik. Met behulp van deze app kunnen inwoners dan eenvoudig een melding openbare ruimte doen op hun smartphone of tablet. Deze app is technisch gekoppeld aan het systeem van de gemeente. Melders worden, indien gewenst, per e-mail op de hoogte gehouden over de status van hun melding.

Qua functionaliteit is de app Makkelijk Melden vergelijkbaar met de app BuitenBeter. De app Makkelijk Melden is echter gerealiseerd door de leverancier van het systeem van de gemeente. Dit betekent dat geen extra kosten hoeven te worden gemaakt voor een technische koppeling.

Er zijn meerdere apps beschikbaar waarmee burgers een probleem in de openbare ruimte eenvoudig kunnen melden bij hun gemeente. Wij vinden het niet wenselijk om veel kosten te maken om met alle apps technische koppelingen met het systeem van de gemeente Den Helder te realiseren.

De Gemeente zet in de loop van het tweede kwartaal van 2016 actief in op het gebruik van de app Makkelijk Melden.
Wij zullen inwoners van Den Helder daar actief over gaan informeren.

Voor het volledige bericht van de gemeente klik hier

 

Buiter Beter App laat soms wat te wensen over, dit aandragen bij de app bouwer.

BuitenBeter

Update 16 november 2015

Datum: 13 november 2015
Aan: Wijkplatform stad binnen de linie
Van: Wethouder Pieter Kos
Onderwerp: App BuitenBeter

Beste leden van het wijkplatform,

Tijdens de vergadering van het wijkplatform stad binnen de linie van donderdag 29 oktober 2015 is gesproken over de app BuitenBeter. Hiermee kunnen inwoners een probleem in de openbare ruimte op hun smartphone of tablet eenvoudig melden aan hun gemeente. Voor de gemeente Den Helder zouden bepaalde onderdelen van deze app niet werken, omdat de app technisch niet aansluit op de systemen van de gemeente Den Helder.

Naar aanleiding daarvan is het een en ander uitgezocht. Door middel van deze memo willen wij u duidelijkheid verschaffen. Welke onderdelen van de app BuitenBeter werken wel en welke niet?

Iedereen in Nederland kan de app BuitenBeter gebruiken om een probleem in de openbare ruimte te melden bij de betreffende gemeente. Dit geldt dus ook voor de gemeente Den Helder. De melding wordt door app BuitenBeter per e-mail doorgestuurd naar de gemeente, waarna de melding wordt afgehandeld.

Er zijn diverse gemeenten die een technische koppeling met de app BuitenBeter hebben gerealiseerd. In dat geval wordt een melding niet per e-mail naar de gemeente verzonden, maar direct opgenomen in het gekoppelde systeem van de gemeente. De gemeente Den Helder beschikt niet over een dergelijke technische koppeling. Dit betekent dat er geen terugkoppeling over de status van de melding plaatsvindt naar de inwoner die de melding heeft gedaan.

Wat is de reden dat de gemeente Den Helder geen technische koppeling met de app BuitenBeter heeft gerealiseerd en wat is de oplossing hiervoor?

De gemeente Den Helder is bezig met een inhaalslag op het gebied van digitale dienstverlening. De doorontwikkeling van de digitale dienstverlening is een speerpunt. Wij voeren op dit moment een aantal aanpassingen door voor de melding openbare ruimte. Er komt in het eerste kwartaal van 2016 een nieuw digitaal formulier op de website van de gemeente, www.denhelder.nl, met behulp waarvan inwoners eenvoudig een melding openbare ruimte kunnen doen. Daarnaast digitaliseren wij het werkproces rond de afhandeling van meldingen. Hierdoor kunnen wij inwoners, indien gewenst, per e-mail op de hoogte houden van de status van hun melding.

De medewerkers van de buitendienst van de gemeente gaan in de loop van het eerste kwartaal van 2016 tablets gebruiken bij hun werk. Zodra een melding is afgehandeld, wordt dit door de betreffende medewerker op de tablet geregistreerd in het systeem. Melders die hebben aangegeven dat zij per e-mail op de hoogte willen worden gehouden, krijgen direct een e-mail om hen te informeren over de afhandeling van hun melding.

Als vervolgstap nemen wij in de loop van het tweede kwartaal van 2016 de app Makkelijk Melden in gebruik. Met behulp van deze app kunnen inwoners dan eenvoudig een melding openbare ruimte doen op hun smartphone of tablet. Deze app is technisch gekoppeld aan het systeem van de gemeente. Melders worden, indien gewenst, per e-mail op de hoogte gehouden over de status van hun melding.

Qua functionaliteit is de app Makkelijk Melden vergelijkbaar met de app BuitenBeter. De app Makkelijk Melden is echter gerealiseerd door de leverancier van het systeem van de gemeente. Dit betekent dat geen extra kosten hoeven te worden gemaakt voor een technische koppeling.

Er zijn meerdere apps beschikbaar waarmee burgers een probleem in de openbare ruimte eenvoudig kunnen melden bij hun gemeente. Wij vinden het niet wenselijk om veel kosten te maken om met alle apps technische koppelingen met het systeem van de gemeente Den Helder te realiseren.

Wij zetten in de loop van het tweede kwartaal van 2016 actief in op het gebruik van de app Makkelijk Melden. Wij zullen inwoners van Den Helder daar actief over gaan informeren.

Verkeerssituatie kruispunt Ruijghweg/Fabrieksgracht

Het gaat om een burgerinitiatief van een betrokken bewoner woonachtig aan de Ruyghweg.
Hij heeft 200 handtekeningen verzameld, en deze heeft hij 5 oktober jl aan de wethouder Van Dongen overhandigd. Deze meneer heeft een verzoek om een VOP ter hoogte van de Ruyghweg 45 ingediend. Tevens heeft hij aandacht gevraagd voor de onveilige fietssituatie op het het kruispunt Ruyghweg/Fabrieksgracht.

De gemeente heeft voorts een oproep gedaan aan burgers om hun ervaringen met dit kruispunt te melden, om zo een nog duidelijker beeld te krijgen, in eerste instantie zou de wethouder en/of afdeling verkeer rond 5 november de uitkomsten laten weten, dit is momenteel  wegens ziekte verzet  naar datum 12 november.
De Fietsersbond en het wijkplatform zijn bij deze situatie betrokken.

Opheffen van het spreekuur Sociaal Wijkteam (onderbouwing/motivatie)

Donderdag 29 oktober jl kwam het Wijkplatform SBDL bij elkaar, met o.a op de agenda het opheffen van het spreekuur Sociaal Wijkteam, onderstaand vindt u de onderbouwing/motivatie hiervoor.

✔  Graag blijft het Wijkplatform met u hierover in contact, om zo eventuele Tips & Tops te verzamelen en onze adviserende rol richting de gemeente uit te kunnen voeren.

De spreekuren zijn eerder geëvalueerd en op basis van objectieve gegevens is besloten voorlopig het spreekuur van het wijkteam niet te continueren.

De reden tot voorlopige stopzetting van de spreekuren is alsvolgt:

Vanaf februari 2015 hebben er wekelijks spreekuren plaats gevonden in de wijken Julianadorp, de Schooten en Nieuw Den Helder. De spreekuren zijn op verzoek van de Raad met ingang van februari 2015 ingevoerd om de afstand tussen de burger en de gemeente in het sociaal domein te verkleinen.

Uit een evaluatie is gebleken dat in de praktijk nauwelijks gebruik werd gemaakt van het spreekuur. Totaal hebben er 6 burgers gebruik gemaakt van de spreekuren.

Mogelijke redenen waarom geen gebruik wordt gemaakt zijn divers,  o.a. ;

  • De burger ervaart het als onplezierig om in de openbaarheid te stappen
  • Er is gewoonweg geen behoefte om problematiek in een spreekuur te bespreken.
  • De problematiek is vaak te zwaar om in een buurthuis te bespreken. Problematiek rondom Jeugd en WMO laat zich beter bespreken bij de burger thuis.
  • De burger kan het beeld hebben op het spreekuur opgevangen te worden in “een groot team” wat afschrikt. Dus verkeerde beeldvorming.

Omschrijving werkwijze, evaluatie & uitkomsten:

In eerste instantie werd het spreekuur per wijk door twee medewerksters gehouden. Dit is in de loop van het voorjaar teruggebracht tot 1 medewerkster per wijk. De effectieve inzet van het personeel is dit jaar cruciaal gebleken bij de afhandeling van zorgaanvragen.

? Het sociaal wijkteam is het eerste half jaar zwaar belast door niet alleen de spreekuren maar ook vanwege presentaties, voorlichting, informatieverstrekking aan organisaties, politiek etc. Dit resulteerde in een grote werkdruk wat zelfs leidde tot wachttijden van zorgaanvragen.

  • Om adequate en snelle zorg voor de burger in Den Helder te kunnen leveren moesten keuzes worden gemaakt. Dit is de reden geweest om de spreekuren voorlopig te bevriezen tot in ieder geval 2016.
  • Daarnaast zijn nog meer maatregelen genomen om de wachttijden terug te brengen.
  • Geconstateerd wordt dat er momenteel geen wachttijden meer zijn.
  • De werkwijze, organisatie en structuur van het Wijkteam heeft dit jaar een hoge prioriteit en hierin past onder meer de samenwerking in de wijken en een optimale dienstverlening naar de burger.
  • Begin volgend jaar zal het spreekuur in de wijk (misschien in een andere vorm) opnieuw worden beoordeeld.
  • Overigens is de ervaring dat vragen rondom zorg veelal via professionals/netwerk worden opgepakt (huisartsen, andere zorgaanbieders, algemene voorzieningen) die vervolgens de weg goed weten te vinden naar het wijkteam/gemeente.
  • Tevens wordt ervaren dat de burger de weg naar het wijkteam steeds beter lijkt te vinden. Waar voorheen m.n. professionals het wijkteam contacten lijkt er een toename te zijn van burgers die contact zoeken.

?? Dit alles heeft geleid tot het beëindigen van de spreekuren wat kort gesloten is met de verantwoordelijk wethouder.

???Het Sociaal wijkteam is overigens goed telefonisch bereikbaar, waarna, indien van toepassing, een huisbezoek gepland kan worden.